INFORMATIE

Tips voor een goede Kettlebell Swing

Wil je snel calorieën verbranden en tegelijkertijd verschillende spiergroepen trainen? Dan is de Kettlebell Swing jouw oefening! Mits je een goede techniek toepast natuurlijk. Ik geef je tips die je helpen het beste uit jouw Swing te halen!
 


Oefening voor conditie én kracht
De Kettlebell Swing is een laagdrempelige en simpele oefening om uit te voeren. Tegelijkertijd is het een van de meest effectieve oefeningen als het gaat om het verbranden van vet, het opbouwen van conditie en het ontwikkelen van explosieve kracht. Door de swingende beweging gaat je hartslag binnen een mum van tijd omhoog.
 
Hoe voer ik de Kettlebell Swing juist uit?
1.      Plaats je voeten voorbij heupbreedte met je tenen recht naar voren. Pak de Kettlebell met twee handen stevig vast. Maak een schouderrol naar achter zodat je trots rechtop staat. Je armen zijn verticaal gestrekt.
 

2.      Kantel je heupen naar achter toe waardoor je met je billen naar achter gaat. Let op: Houdt je knieën licht gebogen. Je rug blijft recht en je armen blijven gestrekt. De Kettlebell zwaai je tussen je benen door naar achteren. Je bent goed bezig als je een (lichte) stretch in je hamstrings voelt.
 
 
3.      Swing de Kettlebell naar voren, tot de hoogte dat je er net onderdoor kan kijken. Strek daarbij je lichaam uit en houd ook je armen gestrekt. Je blijft naar voren kijken.

 
Uitdaging
Als je toe bent aan een uitdaging kun je de keuze maken om de Kettlebell te swingen met één hand. In de hoogste fase (zweefmoment) pak je de Kettlebell over.
 
Gaat ook dit je goed af? Dan zijn er nog veel meer leuke oefeningen die je met de Kettlebell kunt doen. De instructeurs van Orange helpen je graag bij het uitleggen van andere Kettlebell oefeningen.
 
Kettlebell Swing tips voor beginners
Voor de beginnende Kettlebell Swinger heb ik nog wat extra tips:
-          Het gewicht voor de Kettlebell Swing is van essentieel belang voor een juiste uitvoering. Wanneer de Kettlebell te licht is kun je hem tillen vanuit je schouderregio, dat is zonde, want je wilt je core-spieren trainen.
-          Voor vrouwen adviseer ik een gewicht tussen de 12-16kg en voor mannen 20-24kg.
-          Techniek is belangrijker dan het aantal herhalingen of het gewicht van je Kettlebell. Zorg dus dat je dat eerst goed onder de knie hebt.
-          Start met maximaal acht herhalingen per set. Neem tussen de sets door tijd om te herstellen. Als het goed gaat, kun je het aantal herhalingen geleidelijk opbouwen.
 
Voorkom blessures!
Als je ook maar een klein beetje twijfelt of je de Kettlebell Swing goed uitvoert, willen de instructeurs van Orange Wellness je graag helpen!
 
Tim (20 jaar)
Studeerde CIOS Haarlem (Sport- en bewegingscoördinator).
Volgde verschillende onder meer een cursus Kettlebell.
Is sinds oktober 2016 fitnesscoördinator en Personal Coach bij Orange Wellness Club.
Delen op facebook