INFORMATIE

De minst blessuregevoelige sporten

Pijn rondom de knieën, stijve heupen of een zwakke rug: bijna iedereen voelt zich wel eens wat minder fit of heeft wel eens last van een blessure. Het is verstandig om daar rekening mee te houden tijdens de training. Ik zet de minst blessuregevoelige sporten voor je op een rij.
 


Zwemmen
Zwemmen of hardlopen, wat zou jij kiezen bij een zere rug of pijnlijke gewrichten? Juist: door de gewichtloosheid in het water is zwemmen weinig belastend voor het lichaam en daarom ideaal voor iedereen die (snel) last heeft van blessures. Het wordt niet voor niets aangeraden aan mensen die moeten revalideren van liesblessures, sportblessures of rugklachten. Tegelijkertijd verbrand je er calorieën mee en is het een goede manier om verschillende spiergroepen te trainen. Kies bij voorkeur voor een verwarmd bad of binnenbad: het warme water helpt pijn te verlichten en beweging te vergemakkelijken en het laat lichaam sneller herstellen.
 
Aquafit
Ben je niet zo van het baantjes zwemmen? Dan kun je ook kiezen voor aquafit: op muziek oefeningen doen in het water. Tijdens deze les ligt de nadruk op spierversterkende  oefeningen. De weerstand van het water zorgt ervoor dat de spieren goed aan het werk worden gezet, terwijl de gewrichten maar minimaal belast worden.
 
Fascia Fitness
Wie last heeft van stijve spieren, heeft baat bij Fascia Fitness. Tijdens deze training maak je de spieren los met een foam roller, waardoor je effectiever en met minder kans op blessures kunt trainen. Bij Orange Wellness Club bieden we Facia Fitness elke woensdagochtend aan.
 
Pilates
Wil je je rug sterker maken en je houding verbeteren, bijvoorbeeld omdat je snel rugpijn hebt? Dan kun je Pilates proberen. Tijdens deze eenvoudige, maar intensieve training train je met name je rug en buik. Informeer de instructeur/instructrice van tevoren wel over je rugklachten. Dan kan hij/zij extra op je houding en techniek letten.
 
Bonustip: een goede techniek!
Die juiste techniek is te allen tijde belangrijk om blessures te voorkomen. Een belangrijke tip: span je core altijd zo goed mogelijk aan, dat voorkomt rugblessures. Vind je dat lastig? Dan is het wellicht verstandig om regelmatig een core- of buikspiertraining te volgen. Bij Orange Wellness Club bieden we die regelmatig aan. Daarvan worden je buik en rug sterker en zo kost het steeds minder moeite om de goede techniek toe te passen. Twijfel je of je een oefening goed uitvoert? Roep mij of een van de andere instructeurs erbij.
 
Tim (21 jaar)
Studeerde CIOS Haarlem (Sport- en bewegingscoördinator).
Volgde verschillende cursussen (Spinning, ClubCycle, ClubPower, Kettlebell en Weightlifting).
Is sinds oktober 2016 fitnesscoördinator en Personal Coach bij Orange Wellness Club.
 
Delen op facebook