HEALTH

  • Alle specialisten onder een dak
  • Geen doorverwijzing arts nodig
  • Gratis inloopspreekuur diëtiste

Hoe stel ik mijn spinningfiets af?

Spinning is een uitstekende manier om je conditie te verbeteren en om binnen korte tijd veel calorieën te verbranden. Een man met een gewicht van tachtig kilo verbrandt met zestig minuten spinning zo’n 940 calorieën. Bij een vrouw van 70 kilo is dat aantal ongeveer 822. Spinning is nu trouwens een fijne sport voor iedereen die in de zomer fanatiek wielrent.
 
De basis is een juiste fietshouding; daarmee voorkom je vervelende blessures en kun je extra genieten van je spinningles. In deze blog leg ik je uit hoe je je spinningfiets op een goede manier afstelt.
 
Zadelhoogte
Het afstellen begint bij een juiste hoogte van het zadel. Ga hiervoor naast je fiets staan. De ideale hoogte van je zadel is ongeveer twee vingers nét onder de heup.
 
Zadelhoogte
 
Vervolgens ga je op je fiets zitten en klik je je voeten met SPD of riempjes aan je pedalen vast. Maak voorzichtig een aantal slagen en controleer of je je heupen stil kunt houden tijdens het fietsen. Is dit niet zo en bewegen je heupen van links naar rechts? Dan moet je zadel iets lager komen te staan. Controleer ook of je onderste knie (wanneer de ene pedaal hoog is en de ander laag) licht gebogen is. Dan staat je zadel op goede hoogte.
 
Voor- en achter positie zadel
Maak je voeten weer los en zorg dat de pedalen horizontaal staan (dus niet één pedaal hoog en één pedaal beneden, maar wel één pedaal voor en één pedaal achter). Zet de bal van je voet op de pedalen. Je hebt de ideale zadelpositie bereikt als je voorste knie recht boven de as van je pedaal uitkomt. Er zit een hoek in je knie. Is dit niet het geval? Je bereikt deze positie door je zadel naar voren of naar achter te verstellen.
 

 
Voetpositie
Zorg dat je de bal van je voet op het midden van het pedaal plaatst. Als je gewone sportschoenen gebruikt en je voet dus met riempjes vastzet, is dat niet zo moeilijk. Bij SPD-schoenen (schoenen met een plaatje aan de onderkant die je aan je pedalen vastklikt), ligt het iets anders. Hierbij moet je ervoor zorgen dat het plaatje in het midden van je zool gepositioneerd is. Dit doe je heel gemakkelijk met een inbussleutel (3 of 4 millimeter).
 
Stuurpositie
Zorg er bij het afstellen van je stuur voor dat je comfortabel zit. Bij beginnende spinners is de stuurhoogte vaak gelijk aan de zadelhoogte. Bij lage rugklachten kan het stuur iets hoger worden geplaatst. Vaak hebben wielrenners hun stuur iets lager staan dan het zadel.
 

 
De afstand tussen het stuur en het zadel bepaal je door je ellenboog tegen de voorkant van het zadel te plaatsen met je hand richting het stuur. Je hand is gestrekt. Als je vingertoppen tegen het stuur aankomen, staat je stuur goed en kun je waarschijnlijk comfortabel spinnen.
 
Advies over je spinninghouding nodig?
Bij Orange Wellness Club proberen we altijd te letten op de spinninghouding van onze leden. Twijfel je toch of jouw spinningfiets goed is afgesteld? Of wil je dat ik je erbij help? Vraag het gerust, daar ben ik voor!
 
Tim (20 jaar)
Studeerde CIOS Haarlem (Sport- en bewegingscoördinator).
Volgde verschillende cursussen (Spinning, ClubCycle, ClubPower, Kettlebell en Weightlifting).
Is sinds oktober 2016 fitnesscoördinator en Personal Coach bij Orange Wellness Club.
Delen op facebook