INFORMATIE

Fitnessinstructrice Ruskaya motiveert jou!

 
Het nieuwe jaar is van start. Het perfecte moment om weer te gaan sporten, vinden veel mensen. Maar als je sporten ziet als iets waar je soms mee stopt en wat je later weer oppakt, is het lastig om gemotiveerd te blijven. Het mooiste zou zijn als je van sporten een gewoonte maakt. Dat het een vast onderdeel van je leven wordt. Dan kost het veel minder moeite om naar de sportschool te gaan!

 

Ik zie regelmatig mensen voorbij komen die dolgraag willen sporten, maar het lastig vinden om vol te houden. Vaak gaat het bij de volgende groepen mis:
-      Mensen die onregelmatig sporten.
-      Mensen die zichzelf geen doel hebben gesteld of die hun doel niet goed genoeg voor ogen houden.
-      Mensen die hun resultaten niet bijhouden.
 
Die mensen willen we graag helpen het tegendeel te bewijzen. Het is belangrijk om regelmatig te sporten; maak van sport een vast onderdeel van je week. Probeer op vaste dagen en tijden te bewegen. Zet die dagen in je agenda en spreek met jezelf af dat je niets anders inplant, je hebt namelijk al iets!
 
Daarnaast is het belangrijk om doelen vast te stellen: een betere conditie, een smallere taille of sterkere spieren. Heb je je doel behaald, dan stel je jezelf een nieuw en hoger doel. Zo blijf je jezelf uitdagen!
 
Zorg dat je doel meetbaar is, zodat je de resultaten kunt bijhouden. Je fitnessinstructeur kan je daarbij helpen. Denk aan het aantal minuten dat je achter elkaar wilt kunnen hardlopen of het aantal kilo’s dat je kwijt wilt. Anders weet je niet wanneer je je doel hebt bereikt en is het lastiger om gemotiveerd te blijven.
 
Tips om dit jaar gemotiveerd te blijven
Maar er zijn nog veel meer manieren om gemotiveerd te blijven. Ik geef je een aantal tips:
-      Zoek een activiteit die je leuk vindt, dan houd je sporten makkelijker vol en blijf je gemotiveerd! De een is gek op fitness en werkt schema na schema af. Een ander wordt enthousiaster van een sport in groepsverband.
-      Zie sport als een belangrijk onderhoudsproces: belangrijk voor je lichamelijke gezondheid, maar ook erg belangrijk voor je geest. Door je lichaam sterk te maken en te houden, kun je veel klachten voorkomen.
-      Geef je voortgang tijd. Je hebt een bepaalde periode nodig voordat je helemaal gewend bent aan jouw nieuwe gewoonte.
-      Motiveer jezelf door samen met een vriend(in) te sporten. Jullie kunnen elkaar inspireren om toch nog even door te zetten als je geen zin meer hebt.
-      Geloof in jezelf. Soms helpt het om letterlijk tegen jezelf te zeggen: “Ik kan het!” Hardop dus.
 
Hoe kan een trainer je helpen gemotiveerd te blijven?
Voor een fitnessinstructeur of personal trainer is het fantastisch om jou vooruit te zien gaan. Daar doen we het voor! Ikzelf help daarbij door goed naar de sporter te luisteren. Ik geef welgemeende complimenten en moedig aan tijdens de work-out. Ik zorg ook altijd voor leuke en uitdagende schema’s die regelmatig veranderen. Het is leuker om steeds weer nieuwe oefeningen uit te proberen: je traint steeds andere spieren en je raakt niet zo snel in een sleur. Samen met ‘mijn’ sporter stel ik een SMART doelstelling vast en na zes weken kijken we of die doelstelling behaald is.
 
Samen met mij trainen?
Lijkt het je leuk om samen met mij een afspraak in te plannen? Trek me gerust eens aan mijn jas in de fitnessruimte of bel onze receptie om een afspraak met mij te maken: 0172-468060.
 
Ruskaya (22 jaar)
Studeerde ID College Sport en Bewegingscoördinator.
Volgde verschillende cursussen Fit!Vak A, NASM Personal Training en Sportmassage.
Is sinds 2015 fitnessinstructrice en Personal Coach bij Orange Wellness Club.
Delen op facebook