HEALTH

  • Alle specialisten onder een dak
  • Geen doorverwijzing arts nodig
  • Gratis inloopspreekuur diëtiste

Deze ongezonde gewoontes leer je binnen een week af

 Af en toe een sapje drinken kan natuurlijk geen kwaad. Maar elke avond een glas cola, standaard de roltrap of lift nemen en regelmatig een pizza bestellen… Sommige slechte gewoontes sluipen er zonder dat je het door hebt in. Maar wist je dat die een negatief effect op je gezondheid hebben? Hoog tijd om die slechte gewoontes snel weer af te leren. Als je de knop omzet, heb je ze binnen een week afgeleerd. En dat scheelt behoorlijk wat calorieën en levert je een betere conditie op!




Frisdranken drinken
Wist je dat er in een blikje cola 8 suikerklontjes zitten? 8 suikerklontjes die je niet nodig hebt? Niet alleen in cola, ook in sapjes en energiedrank zitten suikers. Veel suikers. Probeer die sapjes en koolzuurhoudende drankjes dus echt te laten staan. Om de verleiding te verkleinen, kun je ze beter helemaal niet in huis halen. Vervang je glas cola door een glas water of kopje kruidenthee. Beter voor je lichaam, huid én gezondheid.
 
Standaard met de lift of auto
Wist je dat je met traplopen meer calorieën verbrandt dan met hardlopen? Want met een kwartier traplopen verbrand je net zoveel calorieën als met dertig minuten joggen. Dat is makkelijk calorieën verbranden! En ook nog goed voor je conditie. Hou dat in gedachte als je boodschappen gaat doen of op kantoor aankomt. De volgende keer neem jij de trap! En als je dan toch goed bezig bent, pak dan ook eens de fiets naar de supermarkt of kantoor in plaats van de auto.
 
Twee keer opscheppen
Soms heb je zo lekker gekookt dat je na je eerste bord een tweede bord eten opschept, terwijl je eigenlijk al vol zit. Heel verleidelijk, maar je lichaam moet overuren werken om al dat eten te verwerken. Je energielevel wordt er met een volle buik ook niet beter op en deze extraatjes zorgen ervoor dat je snel aankomt. Probeer tijdens het koken echt goed de ingrediënten af te wegen voor het aantal personen waar je voor kookt. En blijft er toch over? Bewaar het dan in de koelkast en zie het als makkelijk en gratis maaltijd voor de volgende dag. Wil je kleinere porties eten? Dan is het bovendien een goed idee om een kleiner bord te gebruiken die rood van kleur is. Onderzoek wijst uit dat je hersenen dan sneller denken dat je genoeg hebt gegeten.
 
Suiker in je koffie en thee
Eén suikerklontje in je koffie of thee lijkt misschien onschuldig, maar als jij vier kopjes koffie/thee per dag drinkt, tikt dat toch al behoorlijk snel aan. Wist je dat je binnen een paar dagen gewend bent aan koffie en thee zonder suiker? Het is even doorzetten, maar zoveel beter voor je gezondheid en energielevel.
 
Ontbijt overslaan
We kennen het allemaal: ’s ochtends snel douchen, aankleden, spullen pakken, de kinderen naar school brengen en door naar werk. En o nee, vergeten te ontbijten! Dat is nou net de maaltijd die jou energie voor de dag geeft. Na een nacht (en misschien ook avond) zonder eten, snakt jouw lichaam naar energie. Daarnaast brengt het ontbijt je stoelgang op gang en dat is belangrijk voor een gezonde spijsvertering. Vooral ontbijtjes met veel vezels, zoals volkorenbrood, havermout of muesli, zijn goed om de dag mee te beginnen.
 
Te veel op de bank zitten en tv kijken
Na een lange werkdag heerlijk op de bank neerploffen en Netflix aanzetten, doen we dat niet allemaal het liefst? Waarschijnlijk wel, maar wist je dat de gemiddelde Nederlander al bijna 9 uur per dag zit? Na een dag werken is het dus juist belangrijk om de benen even te strekken, vooral voor mensen met een kantoorbaan. En dat betekent heus niet dat je vijf keer per week naar de sportschool moet. Naast een of twee keer per week flink zweten, is een avondwandeling van een half uurtje ook al hartstikke goed.
 
Snacken na het avondeten
Zo gezellig: na het avondeten nog een koekje, schaaltje bitterballen, stukje kaas of chippies op tafel. Maar o zo slecht! Koolhydraten heb je immers niet nodig voor je slaap. Heb je toch trek ’s na je diner? Dan kun je beter een eiwitrijk product eten of drinken. Denk aan een eiwitshake, een bakje kwark of een handje noten. Eiwitten zorgen voor het herstellen van je lichaam, dus die kun je goed gebruiken tijdens je slaap!
 
Zo zie je maar; met een paar kleine aanpassingen zet je ongezonde gewoontes snel en makkelijk om in gezonde gewoontes. Op naar een gezondere levensstijl!
Delen op facebook